Ključni zaključci:
- Promjene koje je donijelo “novo-normalno” ogledaju se u novim obrazovnim potrebama, kao i potrebama za novim načinima zadovoljavanja tih potreba.
- Neophodno razvijati ne samo nove obrazovne ponude, nego i nove pristupe i metode u obrazovanju odraslih.
- Obzirom da je pandemija uzrokovala nagli i iznenadni prelazak na digitalne platforme i distance learning, posebno je važno razvijati nove modele saradnje u online okruženju, kao i digitalne kompetencije i medijsku i informacijsku pismenost, kao i podržavati obrazovanje za aktivno građanstvo.
- Važno je iskoristiti stečena iskustva i primijeniti pozitivne prakse, te biti spreman na prilagodbe i promjene, kao i razvijati veću tolerantnost na netradicionalne oblike podučavanja.
- Ključno je uvođenje standarda, smisleno vrednovanje ishoda i održavanje kvaliteta u obrazovanju odraslih.
- Odgovornost u ovom polju podijeljena je između nadležnih obrazovnih vlasti, organizatora obrazovanja odraslih, ali i samih korisnika/polaznika.
- Potrebno je održati i kontinuiranu finansijsku podršku, obzirom da se smanjuju budžetska ulaganja i ulaganja donatora u obrazovanje, a time i obrazovanje odraslih.
Konferencija: Obrazovanje odraslih i pandemija: Izazovi, šanse, budućnost.
Povodom 21. godišnjice djelovanja Instituta za međunarodnu saradnju Njemačkog saveza visokih narodnih škola u Bosni i Hercegovini - DVV International, 23.-25.06.2021. godine održana je konferencija Obrazovanje odraslih i pandemija: Izazovi. Šanse. Budućnost.
Konferencija je okupila ključne aktere u oblasti obrazovanja odraslih: sadašnje i ranije ministre obrazovanja, šefove odjela i savjetnike u ministarstvima, predstavnike organizacija koje nude programe obrazovanja odraslih, te predstavnike akademske zajednice. U okviru programa konferencije učesnici su razgovarali o načinima na koje je pandemija COVID-19 promijenila iskustva i prakse obrazovanja odraslih u Bosni i Hercegovini, regionu i Evropi, u pokušaju da se dođe do najboljih praksi i dobrih primjera kako u budućnosti kvalitetno razvijati obrazovanje odraslih.
Prelazak od formalnog ka neformalnom obrazovanju i informalnom učenju, intenzivna primjena informacijsko-komunikacijskih tehnologija, promjena modela i obrazaca podučavanja, prilagodba sistema obrazovanja odraslih u svim njegovim segmentima „novom normalnom“, neki su od izazova sa kojima se obrazovanje odraslih suočavalo u period pandemije. Iako su svi navedeni izazovi globalni, odgovori na njih nisu bili jednaki u svim dijelovima svijeta. Cilj ove konferencije bio je osvijetliti načine na koje se Bosna i Hercegovina, ali i region Jugoistočne Evrope nosio s njima i iz njih izvesti neke preporuke za budućnost, ne samo obrazovanja odraslih, nego i obrazovanja uopće, a posebno u kontekstu njegovih transformativnih potencijala i mogućnosti da mijenja društvene prakse na bolje.