Dvadeset godina partnerstva za jačanje obrazovanja odraslih u građevinskom sektoru

Asmira Demira, direktora Srednje građevinsko-geodetske škole Sarajevo, veže dvadeset godina saradnje s DVV International – Uredom za Bosnu i Hercegovinu. Njegova izjava svjedoči o dugogodišnjem zajedničkom radu na projektima koji su unaprijedili obrazovanje odraslih, posebno u kontekstu građevinske struke. U nastavku donosimo njegovu refleksiju o značaju ove saradnje i ulozi obrazovanja odraslih u razvoju kvalifikovane radne snage.

„U ovoj godini navršava se punih dvadeset godina moje saradnje s DVV International – Uredom u Bosni i Hercegovini, koja se ogleda kroz zajedničke projekte na polju obrazovanja odraslih. Te, već sada davne, 2005. godine, kao predstavnik Bosne i Hercegovine, sudjelovao sam u projektu Oral History in the Classroom, koji je organizovao DVV.

Nakon toga redali su se projekti radnog osposobljavanja odraslih za različite programe, koji su svi imali za cilj njihovo osnaživanje i bolju konkurentnost na tržištu rada. Nabrojaću samo neke od programa osposobljavanja: zidar-fasader, moler-farbar, monter suhe gradnje, tehnički crtač u AutoCAD-u, geodetski operator.

Sudjelovao sam i na brojnim konferencijama koje su u fokusu imale obrazovanje odraslih, od kojih posebno izdvajam Menadžment u obrazovanju odraslih.

Obrazovanje odraslih ima izuzetno važan značaj za tržište rada građevinske struke u Bosni i Hercegovini, posebno u kontekstu sve većih potreba za kvalifikovanom radnom snagom, modernizacijom sektora i prilagođavanjem evropskim standardima.

U građevinskom sektoru u BiH postoji ozbiljan nedostatak kvalifikovanih radnika poput zidara, tesara, keramičara i armirača. Mnogi mladi napuštaju zemlju, a formalni sistem obrazovanja ne može dovoljno brzo da nadoknadi te gubitke. Obrazovanje odraslih omogućava brzo i fleksibilno prekvalifikovanje i dokvalifikovanje.

Kroz usvajanje savremenih tehnologija i metoda rada, građevinska industrija se ubrzano modernizuje (npr. uvođenje digitalizacije, energetske efikasnosti, zelene gradnje). Odrasli koji su ranije radili po starim metodama, kroz programe obrazovanja odraslih mogu steći nova znanja i kompetencije u skladu s tehnološkim napretkom.

Veliki broj radnika u građevinarstvu u BiH radi bez formalne stručne spreme, što ih čini ranjivima na tržištu rada i ograničava njihovu mobilnost u zemlji i inostranstvu.

Za razliku od klasičnog obrazovanja, obrazovanje odraslih je više usmjereno na praktične vještine, što je idealno za brzo reagovanje na promjene potreba tržišta rada.

Kvalifikovana i osposobljena radna snaga direktno utiče na kvalitet građevinskih radova, efikasnost izvođenja projekata i privlačenje investitora, što dugoročno doprinosi rastu sektora i ekonomskom razvoju zemlje.

Značaj saradnje između DVV International i Srednje građevinsko-geodetske škole iz Sarajeva je višestruk. Nabrojaću samo neke aspekte:

  • Zahvaljujući uspješno završenoj obuci, jedan broj polaznika je našao zaposlenje
  • Sudionici kurseva dobili su priliku za prekvalifikaciju, koja im je omogućila bolje pozicije na konkursima za zaposlenje
  • Škola je dobila tehničku opremu važnu za unapređenje nastavnog procesa
  • Škola je stekla nova iskustva u obrazovanju odraslih
  • Škola je dobila finansijsku potporu koja je omogućila kupovinu materijala i alata potrebnih za održavanje praktične nastave za zanimanja III stepena

Nastavnici su imali priliku sudjelovati u regionalnim projektima koji su im pomogli da sagledaju nove tokove u nastavi i cijelom odgojno-obrazovnom procesu, kao i da učestvuju u radu na izradi kurikuluma za obrazovanje odraslih, te ulozi menadžmenta u radu s odraslima

Smatram da je obrazovanje odraslih jako važno za dalji rast i razvoj čovjeka, koji kroz sudjelovanje u projektima osnaživanja pojedinca putem cjeloživotnog učenja, jača svoje profesionalne kapacitete.“