Obrazovanje odraslih kroz ličnu i profesionalnu prizmu

Savremeno društvo postavlja pred nas sve veće zahtjeve za učenjem i prilagođavanjem. U tom kontekstu, obrazovanje odraslih postaje ne samo prilika, već i potreba. Naši treneri, koji svakodnevno rade s odraslim polaznicima, svjedoče koliko obrazovanje može biti transformativno. Danas dijelimo inspirativnu izjavu Svjetlane Tubić, master andragogije i trenera u obrazovanju odraslih, koja već deset godina sprovodi andragoške obuke za nastavnike, te aktivno učestvuje na svim značajnim događajima u oblasti obrazovanja odraslih u zemlji i regionu:
“Globalizacija i ubrzani razvoj nauke i tehnologije u 21. vijeku potpuno su promijenili način na koji svijet funkcioniše. Ovakve i ovolike promjene čovječanstvo nikada ranije nije imalo priliku da doživi ovom brzinom. Ubrzani razvoj tehnologije konstantno utiče na sve sfere našeg života, utiče na to kako živimo, razvijamo se, radimo. Razvoj tehnologije dramatično utiče i na obrazovanje, mijenjajući način na koji učimo i poučavamo, a njen razvoj za čovjeka današnjice znači i potrebu za konstantnim učenjem i usavršavanjem, sticanjem novih znanja i vještina.
Upravo zbog toga, ako kažemo da danas živimo u ‘novoj stvarnosti’, slobodno možemo reći da je obrazovanje odraslih ‘nova stvarnost’ u svijetu obrazovanja.
Nastavni proces u Bosni i Hercegovini krajem dvadesetog i početkom dvadeset prvog vijeka bio je u potpunosti obojen primjesama tradicionalne nastave, čije su glavne karakteristike bile puko i frontalno prenošenje znanja, pa su i obrazovni procesi koji su se organizovali za odrasle, kroz tako organizovanu nastavu, od samog početka imali veoma male ili skoro nikakve šanse za uspjeh.
Pored toga što obrazovanje odraslih zahtijeva prilagođavanje programa i nastavnih metoda kako bi se zadovoljile posebne potrebe odraslih učenika, odrasli polaznici imaju različite nivoe znanja, iskustva i ciljeva, pa je važno prilagoditi nastavne planove, materijale i ocjenjivanje kako bi se zadovoljile njihove potrebe. Ono zahtijeva i kvalitetnog nastavnika – edukatora u obrazovanju odraslih. Kompetentnost nastavnog kadra u obrazovanju odraslih jedna je od najznačajnijih komponenti zadovoljstva polaznika i kvaliteta cjelokupnog obrazovnog procesa. Nastavnik u obrazovanju odraslih nije, niti može biti, samo prenosilac znanja – on je i moderator, i facilitator, i instruktor, i grupni lider. On je nastavnik sa mnogo novih ‘uloga’ koje iza sebe kriju veoma veliki broj kompetencija, bez kojih je uspješan obrazovni rad s odraslima nezamisliv.
Upravo zbog toga, andragoške obuke imaju ključnu ulogu u edukovanju kvalitetnih i kompetentnih nastavnika za rad u obrazovanju odraslih u našoj zemlji. Javno važeća andragoška obuka neizostavan je oblik andragoškog osposobljavanja i usavršavanja nastavnika, čiji je sadržaj koncipiran tako da po završetku obuke nastavni kadar ojača postojeće i stekne dodatne generičke i specifične kompetencije potrebne za rad s odraslim polaznicima.
Za mene je susret s obrazovanjem odraslih zaista predstavljao prelazak u novu stvarnost. Promjena perspektive kroz učenje i rad u obrazovanju odraslih – za koju nisam sigurna u kojem trenutku se desila – dovela je do transformacije na profesionalnom i ličnom planu. Nove spoznaje u potpunosti su promijenile moj pogled na važnost obrazovanja, a naročito obrazovanja odraslih, i profesoricu engleskog jezika i književnosti odvele u andragoške vode, gdje sam, nakon završenog master studija, danas doktorand na Odeljenju za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.”